Що таке «студійний» мікрофон? Все дуже просто. Це мікрофон, який використовується в студії. Він може бути динамічним, конденсаторним і будь-яким іншим. Якщо він вирішує поставлене завдання і робить це добре, то яка різниця, який це мікрофон?

Звичайно ж, на студіях найчастіше застосовують конденсаторні мікрофони. Це пов'язано з їх характеристиками, про які ви дізнаєтеся трохи пізніше. Динамічні використовують в основному для запису інструментів, а також іноді екстрим-вокалу.

Сьогодні ми розповімо про те, які мікрофони бувають, для чого застосовуються, а також на що потрібно звернути увагу при виборі.

00_microfonostapa_14496.jpg

Види мікрофонів

В першу чергу мікрофони прийнято розділяти за типом перетворювача на динамічні та конденсаторні.

• Динамічні – мікрофони з мембраною, на якій жорстко закріплена котушка, що рухається в нерухомому магніті. На котушці наводиться ЕРС, дозволяючи нам реєструвати звукові хвилі.

• Конденсаторні – мікрофони, що складаються з двох пластин, розташованих по типу конденсатора. Одна з пластин рухлива, що дає нам зміну ємності при впливі звукових хвиль.

Стрічкові мікрофони, що застосовуються в студіях, є різновидом динамічного. Вугільні і електретні мікрофони ми розглядати не будемо, хоча область їх застосування широка. Наприклад, вугільні мікрофони іноді використовують під час запису гри на губній гармошці.

Додаткові параметри

Діаграма спрямованості

Наступним параметром, який ми розглянемо, буде діаграма спрямованості мікрофона. Вона показує нам, з якого боку мікрофон найбільш чутливий, а його АЧХ – найбільш рівна.

За типом спрямованості мікрофони бувають спрямовані і неспрямовані.

У студійних мікрофонах найбільш часто використовуються три діаграми спрямованості:

• кардіоїда,

• коло,

• вісімка.

Без-имени-1.jpg

Кардіоїда – позначається перевернутим сердечком. Показує, що мікрофон буде добре вловлює звук, що прийшов прямо в мембрану. Тильна ж сторона мікрофона «майже» нічого не чує.

• Коло – позначається кружечком, такі мікрофони є «ненаправленими», приймають звук з будь-якого боку.

• Вісімка – позначається «перевернутої вісімки», значком «нескінченності». Цей значок показує нам, що мікрофон добре ловить звук з передньої і задньої сторони капсуля, але при цьому майже нічого не ловить по боках.

Застосовуючи мікрофони з різною діаграмою спрямованості, або перемикаючи її на самому мікрофоні, можна добитися абсолютно різного звучання. Наприклад, кардіоїдний мікрофон добре підійде для запису голосу виконавця, коло підкреслить обсяг «кімнати», вісімка дозволить записати пару бек-вокалістів у один мікрофон.

Схема підсилювача

Одним з важливих параметрів мікрофона є схема підсилювача, на якій він зібраний. Це можуть бути лампові, трансформаторні, безтрансформаторні, транзисторні, гібридні технології. Вибір буде ґрунтуватися виключно на ваших уподобаннях. Вважається, що лампові мікрофони дають більш м'яке, тепле, «лампове» звучання, в той час як напівпровідникові підсилювачі більш прозорі.

Максимальний звуковий тиск (SPL)

Цей параметр покаже, який тиск витримає діафрагма (чутливий елемент) мікрофона до спотворення звучання. На поточний момент, практично на всіх мікрофонах цей параметр встановлений рівним (або вище) больового порогу людини. Однак не варто думати, що мікрофон вийде з ладу, коли вашим вухам стане боляче. Наприклад, звук з бас-барабана пишуть з досить близької відстані, тиск там дуже велика. Ви ж слухаєте його абсолютно з іншого відстані, та ще й не по осі. У зв'язку з цим конденсаторні мікрофони для запису бас-барабана практично не застосовуються.

Частотна характеристика

Вона показує нам, які частоти мікрофон в цілому здатний вловити. Чим ширше частотна характеристика, тим більш повнодіапазонним буде звучати записуючий звук. У більшості конденсаторних мікрофонів цей параметр буде в області чутності для людини, тобто від 20 Hz до 20 kHz. У динамічних цей параметр скромніше, зазвичай від 50Hz до 16 kHz.

Такі параметри, як чутливість, еквівалентний рівень шуму, співвідношення сигнал / шум і інші, в рамках цієї статті ми розглядати не будемо. У більшості сучасних мікрофонів ці параметри дуже хороші, а для домашнього запису навіть надлишкові.

Перемикачі

Також на мікрофонах ви можете побачити один або кілька перемикачів.

Найчастіше це обрізний фільтр низьких частот (HPF), а також перемикач PAD, який є аттенюатором і знижує рівень на 10 або 20 dB.

 

Без-имени-1.jpgБез-имени-1.jpg

Який мікрофон підійде для мене?

А тепер розглянемо, який мікрофон буде краще в залежності від ситуації.

Запис вокалу

У цьому випадку найбільше підійдуть широкомембранні мікрофони кардіоїдної спрямованості. Можливість підрізати зайвий низ (HPF) буде приємним доповненням. Мікрофони з великою діафрагмою краще передають нюанси звучання, а кардіоїдна спрямованість дозволить скоротити площу звукового охоплення, зменшивши тим самим проникнення сторонніх шумів. Прикладом може служити мікрофон Rode NT1 / 2, sE X1, sE 2200 і аж до Neumann U87 і інші.

При необхідності запису агресивного вокалу, гроул, скрім хороші результати можна отримати, застосовуючи динамічні мікрофони. Відмінно себе зарекомендували такі моделі, як Shure SM-7B, Beta-58. Також для більш характерного звучання можна порекомендувати використання фарбувальних лампових мікрофонів або передпідсилювач.

Передпідсилювачі

Тут трохи докладніше зупинимося на зовнішній підсилювач. Практично будь-якому студійного мікрофону потрібен передпідсилювач. Найчастіше в цій ролі виступають вбудовані підсилювачі звукової карти. Багато виробників, такі як RME, Steinberg, Digidesign, UA, встановлюють на своїх звукових картах дуже якісні попередні, що дозволяють отримати чисте і прозоре звучання. Для більшості завдань цих передпідсилювачів більш ніж достатньо.

Без-имени-1.jpg

Однак в деяких ситуаціях хочеться надати голосові особливості «забарвлення», додати «пісочку», підкреслити щільність. У таких випадках необхідно вибирати зовнішні підсилювачі. Можна почати з гібридних моделей від виробника ART. Вони додадуть «художнього бруду». При наявності відповідного бюджету рекомендуємо звернути увагу на UA610, API 512, Warm Audio WA12.

Запис інструментів

Відзначимо, «інструментальні мікрофони» названі так досить умовно, найчастіше це просто малогабаритні пристрої, які зручно розташовувати близько до інструменту без особливих перешкод для виконавця. У більшості випадків інструменти записують тими ж мікрофонами, що і вокал.

Хорошим варіантом при записі інструментів буде використання двох мікрофонів, наприклад, підібрані стереопари, AB, MS, XY. Однак при належному вмінні записати інструмент можна і зовсім різними мікрофонами, один з яких повинен бути великомембранним.

Без-имени-2.jpg

Для окремого запису ударних інструментів, необхідно використати спеціалізовані мікрофони. Найчастіше це динамічні, що витримують великий звуковий тиск, моделі. Наприклад, AKG D112, Shure Beta 56A, Sennheiser E902 / E904 / E906. Вони мають спеціалізовані кріплення – для зручності установки саме на ударній установці.

Без-имени-1.jpg

Особливості запису в домашніх умовах: відповіді на питання клієнтів

Розглянемо деякі особливості застосування мікрофонів під час запису в домашніх умовах. І відповімо на деякі питання, які клієнти задають нашим менеджерам.

Який мікрофон прибирає шум?

Ніякий! Якщо ви використовуєте малесенький комп'ютерний мікрофончик і чітко чуєте, що він шумить на записі, не потрібно думати, що дорогий мікрофон стане «прибирати» шум. У будь-якого мікрофона є так званий власний шум. Він постійний. Від нього не позбутися. І тут дорожчий мікрофон, звичайно ж, покаже себе краще. Але якщо у вас шумно в кімнаті, свистить кулер системного блоку, кричить дитина, дорожчий мікрофон тільки ще виразніше запише ці звуки. У цьому випадку вам допоможе фільтр відображень, наприклад, sE reflection filterPRO, а також «звукоізоляція» кімнати, в якій відбувається запис.

POP-фільтр прибирає шум кімнати?

Ні! Цей пристрій призначений для боротьби з «вибуховими» приголосними, «б», «п». POP-фільтр послаблює потік повітря, що летить в мікрофон при проголошенні цих приголосних. Ніяких шумів він не прибирає.

 

 

Дорогий мікрофон краще дешевого?

Звичайно, краще! Тільки, у чому? І для кого? Звичайно ж, характеристики «дорогого» мікрофона явно краще. Але завжди потрібно керуватися одним принципом: необхідно і досить! Якщо ви пишете звук на кухні, купувати мікрофон за 2-5 тисячі євро немає ніякого сенсу, якщо ви YouTube-блогер, серйозний «вокальний» мікрофон вам також не потрібен. Однак зауважимо, що при записі вокалу і інструментів «дорогий» фірмовий мікрофон дасть кращий результат по «посадці» записаного звуку в загальний мікс, а також такі мікрофони набагато краще поводяться при корекції запису на етапі відомості.

Якщо я куплю дорогий мікрофон, я стану краще співати?

Ну тільки якщо вартість мікрофона вас дуже мотивує! В іншому, потрібно розуміти, що мікрофон просто записує сигнал, градієнт тиску, який приходить на мембрану. І зовсім не важливо, скільки він при цьому коштує.

Потрібно відзначити, що, наприклад, за допомогою деяких мікрофонів можна трохи скорегувати загальний характер, загальну тембральну забарвленість звучання, але НЕ виправити вокал. Такі мікрофони, як AKG C3000, Neumann M149, мають досить агресивне звучання. І якщо ваша вокалістка «ледве видає звук», можна надати трохи більше виразності її «ніжному» вокалу.

Якщо я всю кімнату ізолюю поролоном, звучати буде краще?

І знову ні! Таким методом ви просто переглушите кімнату, звучання стане «сухим і неживим».

Замість висновку

Як побажання: чим точніше ви опишете консультанту в магазині вашу задачу, тим швидше він зможе підібрати обладнання саме для вашого випадку. Навряд чи хтось буде пропонувати вам складне дороге обладнання, в якому ви явно не розберетеся. Занадто велика ймовірність повернення.

 

Успіхів та натхнення у роботі.